Ráno jsme vstali, tentokrát ne za rachotu motorové pily, ale za smradu pálených PET lahví. Jak říká Klaus: „Ekologie je luxus bohatých národů“. Zaplatili jsme 37$ (jedna noc 5$ pro oba, jedno obří jídlo 7$ pro oba) a na moto nás zase převezli přes tankodrom na křižovatku. Tam bylo zase jen pár místních a potvrdili, že jinak než na moto se do Hoh Kongu nedostanem. Nabídli nám cestu za úplně stejných 200$ pro oba jako ty dva včera. Zoušeli jsme to dlouho ukecal, ale nehnuli s cenou ani kousek! Nakonec jsme teda tím dohadováním „získali“ to, že nás to stálo 10$ navíc (za dojezd na hlavní), vyrazili jsme o cca 3 hodiny později (9:45), ale zážitek stál za to!
Mělo to být dohromady 90 km, první část byla bevadně sjízdná. Červená udusaná hlína a po krajích vysekaný prales a odvodňovací rigoly. Po zhruba 30ti km jsme dojeli k velkému čínskému tábořišti (silnici tu staví nějaká Čínská společnost) a k novému mostu. Dále už cesta začínala být zajímavá. Čím dál častěji velké výmoly, stavební práce, lijány až na zem, občas jsme museli i vystoupit. Nevím jestli jste někdy jeli 90 km na motorce jak ospolujezdec. Tady to bylo o něco komplikovanější, protože terén byl spíš na motokros, řídil cca 50ti kilový malinkatý Kmér, mezi nohama můj 55l batoh, na nohou pantofle, za sebou skoro dvoumetrového 80ti kilového Baranga. To všechno by ještě šlo, kdyby to ovšem byla velká terénní motorka jakou se třeba jezdí Rallye Paříž-Dakar. Jenže na takové stroje místní nemají a tak jezdí na malinatých sútrech, takových se kterými jezdí spěchající úředníci ve městě. Ten můj měl aspoň vzadu pneu do terénu, ale ten patrikům tam měl ještě normální městskou gumu téměř bez vzorku. Navíc helma je vynález, který sem ještě nedorazil, ale s touhle zátěží ten skútr stejně moc rychle nejede. Odhaduji, že to byl motor tak 150ccm, 4 rychlosti, ale automatická spojka. Chlapci tady na tom vyrostli (jezdí se na tom doslova od narození, řídí tak od 5ti let), takže s tím umí vážně bezva zacházet i v tom nejhorsím terénu. Můj řidič byl o něco starší, ale ten Patrikův byl ak patnáctiletý. Jediný ovšem uměl anglicky a tak ten kšeft vyjednal a tudíž chtěl jet. Jeho skútr byl typicky městský, měl ještě i kapotáž a světla a dokonce i SPZ s nápisem Phom Penh. Zřejme ho v hlavním městě ukradl teprve nedávno :)
Po dalších mnoha kilometrech natřeseného zadku, mozolů na ruce a křečích ve stehnech se silnice prakticky vytratila, dál už to byla jen velmi ztěží průjedzná stezka obklopená kolem dokola pralesem. Místama si představte ve vegetaci a lijánách prosekaný tunel o průměru 2m, místama takové stoupání (nebo hůře – klesání), že jsme museli motorku 2-3 tlačit, abychom jí na kopec dostali. Aby adrenalinu nebylo málo, začal pravý tropický liják! Něco takového se těžko popisuje, ale během 10ti minut se z původně již tak krušné cesty stalo divoké řečiště! Protože je tu velmi tenká vrstva půdy, nedokáže moc vodu absorbovat a tak se valí po povrchu. Nejbližší civilizace (když pominu stany čísnských dělníků) 45 km daleko na obě strany. Navíc v tomhle úseku nebyly ani ty stany. Nezbylo nám než spoléhat na umění Kmérů a jejich strojů a za ocelové oblohy a vodopádů shora pokračovat řečištěm dál. Začal jsem mít strach o vodotěsnost brašny na foťák a tak jsem vytáhl nepromokavou budnu. Kvůli foťáku to mělo význam kvůli tělu nikoliv. Jak řikal Forest Gump, voda padala shora, z boku, zezadu, zepředu a někdy i zespoda. Moje super speciální goretex nepromokavé pohorky již fungovaly jako slušná zásobárna na vodu. Na každé zascávce jsme nejdřív odhazovali, pak už i odřezávali pijavice. Ty svině slizký se chytěj za podrážky bot a pak se příchytkama na hlavě a na zadku děsně rychle přesouvají výš, až pod kalhoty a po ponožce nahoru na kůži. Tam se přisáknou a sajou. Utrhnout nejdou, protož jsou slizký a uměj se děsně natáhnout. Naštěstí byly malinký, tak do 3 cm, ne jako ta 12cm svině co jsem fotil včera. Jednu jsem si dokonce utrhl až těsně pod prdelí zezadu na stehně. Chytil jsem jí přes kalhoty, tak to šlo. Prej jsou neškodný, jenom do rány stříknou desinfekci a nějakou látku proti srážlivosti krve.
Místama mi autentičnost toho zážitku připadala až na hranici zábavy. Žádné bezprostřední nebezpečí nám sice nehrozilo, ale představa, že se ta motorka třeba rozbije a my zůstaneme uprostřed hor v tropickém deštném pralese přes noc. Od začátku deště jsme nejen nepotkali žádné stany, ale ani žádné motorové či nemotorové vozidlo.
Celá cesta nakonec trvala 6 hodin a ač jsme místama tlačili, místama šli pěšky a místama se modlili, aby to ta motorka vydržela (a párkrát jí zvedali položenou z bahna), nakonec přestalo pršet a tropický deštný prales se ukázal ve své plné podešťové nádheře. Ptáci se překřikovali s jinou havětí, mlha z pralesa v kopcích pod námi pomalu stoupala a obzor nekonečné a naprosto neproniknutelné zeleně byl parádně ostrý a kontrastní. Tolik odstínů elené biomasy nezná ani Kateřina Jacques:-)
To, že jsme na konec silnice dorazili v 15:45, byl celkem úspěch. Co nebyl úspěch je to, že poslední (a jediná) loď odjela v jednu. Dál už se jet nedá, chybí tu most přes řeku (po deštích tak 80m široká) a hlavně chybí ochota Kmérů jet s náma ještě dál. U brodu je naštěstí tábořiště dělníků, co z téhle stany staví silnici (zatím jsou ve vázi lámání skal semtexem, jak se navečer ukázalo). Tak nám tu Kmérové-motorkáři s Khmérama – silničářema domluvili nocleh. Nejdříve jsme si sedli u rozsáhlé rodiny u cesty. Měli tam pár mladíků, kultivovaný otec rodiny, babička, matka a tak tříletá holčička. K té mě to samozřejmě táhlo, moje holky mi tu chybí. Tak jsem se s ní začal pomalu seznamovat. Nabízená mysli tyčinka jí lákala, ale bála se mě, tak poslala maminku. Připomnělo mi to scénu z Itálie, kdy Žofka odmítla jít se mnou do zahrádky jedné restaurace, protože tam prý „Šel zlej pán“. Tak jsem se ryhle šel podívat co je tam za „zlého pána“ a byl tam akorát úplně hodnej černoch. Takže pro místní děti jsem tu pro změnu zase „zlej pán“ já, protože jsem divně bílej a asi o 30 cm větší než všichni ostatní.
Z idylického seznamování s holčičkou a její rodinou (posunkama nám nabídli nejlepší rákosovou postel pod plachtou a jídlo) mě vyrušil Patrik. Mezitím ho totiž zatáhl jeden místní k nim do přístřešku, že prej nám tam naši moto-Kmérové domluvili nocleh. Moc se mi od té relativně kultivované rodiny nechtělo, ale Patrik (a hlavně neodbytný Kmér) jinak nedali.
Jak jsme později poznali, celý tábor je hierarchicky rozdělen. Trošku stranou jsou velké přístřešky Číňanů, ty mají dokonce stěny z vlnitého plechu a stojí před nima nové terénní auto (Toyota pickup). To bude zřejmě nejvyšší kasta těch, co práci organizují, plánují a kontrolují. Rodinka s dětmi bude nižší důstojnictvo a odborníci jako pyrotechnik. Za nimi bydlí v přístřešcích řidiči náklaďáků, bagrů, buldozerů atd.
Naše ubytování se ukázalo trochu stranou táboriště. Z jedné strany velká bahnitá louže, z druhé strany smetiště směrem k řece a přilehlé ohniště. Zde bydlí nádeníci, kopáči a pomocníci. Uvitali nás velmi nadšeně, jásali, tahali nás za ruce, měřili si proti nám výšku, snažili se zjistit odkud jsme. Že nereagovali na Czech nás nepřekvapilo, na to tu reagují pouze fotbaloví fanoušci. Že nereagovali ani na „vedle Německa“ a nakonec ani na „Europe“ to už nás překvapilo. Jeden řikal, že umí trochu anglicky a opravdu byl s angličtinou aspoň o tři lekce dál než my s Kmérštinou. Pak následovala klasická situace jako když u nás přijde Američan do hospody na vesnici. Nejdřív ho opijeme kořalkou (ta jejich se prodává v mikroténovémsáčku převázaném gumičkou). Pak se rozhodli, že nás teda naučí Kmérsky, když už oni nemluví anglicky. S přibývajícím množstvím alkoholu se úvodní vřelost a přátelskost měnila ve vlezlost a když už se mi potřetí zdálo, že mi někdo šáhl na zadek, šli jsme radši s Patrikem na průzkum čínské části tábora.
V táboře nižších důstojníků se hrál volejbal. Měli dobře napnutou síť, z provazu a liján čáry a kupodivu měla hra i systém. Nejdřív jsem je fotil a smál se na ně, pak je konečně napadlo vzít mě do hry. A to byl teprva parádní zážitek. Balón sice trochu bačkora, ale pak jsem mu přišel na chuť a byla to sranda. Schválně hráli hodně na mě a přestož skáčou jako péráci, ještě mi zbyla trocha převahy na síti.Blok s oběma rukama do půl předloktí vyvolal ohromný smích, ale nejvíc se řehtali a plácali do kolen, když jsem naučil nahrávače plácat si po každé úspěšné smeči dlaní. Vesele běhali po hřišti i v diváctvu a plácání s řehotem napodobovali. Protože netoče a všechny smeče šly přese mne, za chvíli ze mne teklo jako ze vrat u chlíva. Kméři hrajou bosí a jenom v trenkách, já měl kecky a dlouhé kalhoty i rukávy. Mám totiž od mé drahé nakázáno doržovat všechna opatření proti malárii a tak se příliš komárům neodhaluju. Po volejbale jsme šli ještě na zdravotní procházku k řece, která je obklopená pralesem a tudíž velmi fotogenická.
To mi vlasně připomíná, že úplně první, co nás dělníci donutili poté, co nám ukázali kajutu bylo dojít se do řeky vykoupat! Nafasovali jsme ručníky, mýdla, šampony a dovedli nás téměř za ruku k řece. Ač se to moc nemá, řeka byla rychle tekoucí a tak jsem tam nakonec vlezl, i když bez hlavy. Bylo to samozřejmě příjemné, ale časově bohužel před volejbalem.
Po procházce k řece byla večeře. Donesli nám každému mísu rýže a k tomu 3 kastroly různých příloh. Bylo tam hodně zeleniny, nějaké malé ryby a něco co připomínalo brambory. Na to, že jsme vlastně v pralese, dost dobrý. Naše Kmérština bohužel na příliš dlouhou debatu nebyla, navíc kořalka ještě snižovala jejich schopnost komunikace. Navíc jsme je začali podezřívat, že je to taková velká homosexuálníkomunita:)
Zalezli jsme si tedy do naší „kajuty“. Celá stavba z dřevěných kůlů a bambusu je tak 8m dlouhá, nemá stěny, střechu z igeligu. Jenom mezi kuchyní a „ložnicí“ je jedna plachtama oddělená stěna. Podlaha je udusaná hlína, někdo spí v síti, někdo má z půlek bambusu udělanou postel. Naše kajuta zřejmě patří předákovi, neboť má postel z prken a 2 věšáky. Trochu jsme se báli, aby nám tam v noci někdo nelezl, ale zbytečně. S našema kostnatejma zadkama byla noc na prknech krušná, ale naštěstí tam byla moskytiéra, takže jsme se vyspali celkem slušně. Taky proto, že jsme šli spát v 19:05:)
Následují podpisy dělníků z ubikace z polední pauzy následujícího dne :)