Ráno řešíme jak dál. Šlo by to ještě lodí, ale pomalu a s problémy. Další možnost je autem přes prales. Prý je to nová cesta a za asi 4 hod. tam budeme. Stát to bude sice 2 miliony (!), ale loď by stála podobně. No je to hodně, cca 1000Kč/os, ale zato pojedeme pralesem terénním autem. K snídani si dáme smažené nudle a vyrážíme na procházku, protože auto odjíždí až v poledne.
Vesnice je složená z převážně vybetonovaných uliček, kolem kterých jsou z prken ztlučené domky na muřích nohách. Na konci vesnice malinký osamocený domek, který jsme překřtili na babybox, protože v něm prý našli před lety novorozeně, o které se ves společně postarala a vyrostla z něj krásná žena .
Výlet na kopeček za městem nás stál spoustu potu, ale nestál za to, protože věčná mlha a kouř kazí výhled. Cestou zpět jsme potkali několik překvapivě luxusních domů s krásně vyřezávanými dveřmi a okny. Pořád jsme řešili, co to po stovkách v těch bílých pytlích nakládají do lodí. Cestou jsme viděli skluzavky z prken do břehu a haldy těch pytlů u řeky. Teď jich tu taky byla hromada. Bylo to kamení! Jeden pytel, tak 30l, má cenu 800Kč ! Používají se na stavbu domů a zřejmě se těží z řeky, nebo z nějakých ložisek kolem řeky. V uličkách pouze občas přejede někdo na skútru, překvapivě pomalu.
Kolem poledne jsme kuchli melouna a pak už přijelo to auto. K našemu údivu to byla prakticky nová Toyota Hilux, 5ti místní pic-up. Jak se ukázalo až na konci cesty, měla již na korbě 30 pytlů rýže po 25kg, asi 10 krabic po 12l jakési tekutiny, na to naše bágly a na tom všem ještě seděl domorodec. K tomu my 4 a řidič, auto mělo naloženo 1,5 tuny! Vevnitř nevídaný luxus, klima, z rádia jsme si pustili vlastní hudbu a vyrazili do pralesa. Cesta evidentně zas tak nová nebyla. Hned za vesnicí pekelně prudce do kopce, pouze buldozerem proražený průsmyk vegetací, vyježděné koleje, sem tam skála. Z několika desítek mostů, které jsme v následujících 5ti hodinách minuli, byla tak pětina již spadlých a objížděli jsme je brodem. Zespoda byla dobře vidět jejich konstrukce. Tlusté klády přehozené z břehu na břeh v několika vrstvách a navrch navezená udusaná hlína. Nelze se divit, že taková konstrukce nepřežije pořádný tropický liják a povodeň. Auto postupně prokazovalo větší a větší schopnosti. Vyjíždělo bravurně prudší a prudší blátivé kopce, přejíždělo brody a poradilo si s libovolně rozsekanou a vymletou cestou. Vždycky jsme obdivně hučeli a chtěli si ho fotit. Řidič se tvářil dost udiveně, ptal se jestli takové cesty nemáme. No, jelikož jsme netušili. Co nás čeká, divili jsme se, že se diví.
Asi po 4hodinách jsme přijeli do místa, kde cesta končila. Dál je teprve překopávaly bagry. Dojedli jsme melouna a vyčkali, až nám bagr dodělá kus cesty. Vypadalo to jako čerstvé mokré oraniště. Pak teprve začalo pravé rodeo. Už jsem v terénu docela dost zažil, kdysi jsme jezdili terénníma autama trénovat do bývalého povrchového lomu, pak jsem přejel teréňákem kus Sahary, v USA jsem byl taky párkrát v terénu. Ale to co nás čekalo tady, bylo spíš Camel Tropy, nebo reklamy na terénní auta.
Hned za tou rozkopanou částí cesta zmizela za horizontem. Když se čumák auta přehoupnul přes okraj, zatajil se mi dech. Vypadalo to jako kolmá bahnitá stěna dolů. Na redukovanou jedničku jsme to sklouzali hluboko dolů, převýšení mohlo být tak 100 – 200m. Na konci to samé, ale nahoru. Bylo fyzikálně nemožné, abychom to vyjeli. Toyota ale překonala fyzikální zákony. Už po několikáté jsme si říkali „To bych chtěl vidět místo, které by tohle auto dostalo do úzkých“. No ještě pár kluzkých kopců, několik brodů a už se nám to splní.
Při jízdě terénem se vlastně nemůže moc stát cestou do kopce. Prostě to přinejhorším to auto nevyjede. Problém je cestou dolů. Obzvlášť poté, co auto zastaví uprostřed prudkého svahu a začne nekontrolovaně couvat. Předek trochu uhne, auto se převalí na bok a už se kutálí dolů. Tak to se nám naštěstí nestalo. Ale přesto jsme narazili. Cesta se po několika hlubokých brodech najednou stočila přímo do řečiště. Prostě jsme jeli hlubokou vodou mezi břehy. Vrcholem všeho byla na okraji zaparkovaná kánoe!
Na konci řečiště nastal ten problém. Z řeky bylo potřeba vyjet po prudkém břehu, který byl mokrý a bahnitý. Náš řidič, do té doby vše bravurně zvládající, na ten břeh pomalu najel a až když na něm byl celou přední nápravou, prudce přidal. Kola začala prokluzovat, auto zoufale tancovalo v bahně, motor na plný obrátky řval a v zásadě jsme stáli na místě. Místo, aby si couvnul a zkusil to znovu, nebo auto zkusil „rozhoupat“, jen zoufale mačkal plyn. Nabízeli jsme se, že vystoupíme, abychom odlehčili, ale byl úplně zaseklej a nereagoval. Nakonec couvnul zpátky do řeky a pustil před sebe Mitsubishi L 200, které ta napoprvé a bez zaváhání vyjelo. Nutno říci, že bylo mnohem méně naloženo.
My jsme si teda nakonec vystoupili a on to asi na desátý pokus tím stylem „stojím na plynu, kroutím volantem a čekám“ vyjel.
Pak ještě pár šílených kopců nahoru a dolu a už jsme byli v cíli. Vesnice Long Panangai je jedna vybetonovaná ulička nad břehem řeky a asi 3 odbočky do kopce (ke škole, ke kostelu a asi ke hřbitovu).
Došli jsme do jedné místní „restaurace“, což byla taková místnůstka s pletivem v oknech se dvěma lavicemi, hned vedle kurníku. Pan domácí si zrovna z plechových dílů stavěl satelit. Večeři prý nám dát nemůže, protože to je pouze na objednávku aspoň 2hod. předem. Tak nám aspoň udělali polívku s čínskými nudlemi. Od rána jsme nejedli, tak aspoň něco. Polívka stála dvojnásobek toho, co v minulé vsi celé jídlo. Jak jedeme proti proudu řeky, vše zdražuje, neb se to po řece dováží (případně složitě terénními auty džunglí). Něčí obývák s gaučem a TV, v rohu plastový stolek a 4 židle. Průchodem do kuchyně bez dveří bylo vidět otevřené ohniště a na něm hrnec. A že nám udělají smaženou rýži s vajíčkem. Byla tak dobrá, že jsme si jí dali dvakrát. Ubytování klasika. Dřevěná dvoupatrová kůlnička, nahoře pokojíčky, dole turecký záchod a „sprcha“, složená z nádrže na vodu a plastového nalejváčku. Po celém dni jsme ulepený jak prasata a tak se rádi nad záchodem poléváme. Protože mezitím dorazila vládní delegace se zdravotní osvětou, musíme se sestěhovat do dvou pokojíčků. Tentokrát vyšla Rhema na mě.