Ráno v pět hned vedle pustili míchačku. Jsem sice ve čtvrtém patře, ale onu taky. Nakonec se mi jí podařilo odfiltrovat softvorově a v osm na snídani.
Měl jsem v plánu na dnešek tři místa dle doporučení Prakashe – staré Prahmándú, zvané Bhaktapur, potom staré pohřebiště Pashupatinath a nakonec Opičí chrám zvaný Swaxambhu.
Jelikož Bhaktapur je asi 20 km na východ od Prachmándú, domlouval jsem si taxíka. Mělo to stát 700 rupií, první drzoun chtěl 1500. Druhý už byl slušnější, chtěl 800 a navíc uměl dobře anglicky a evidentně to tu dobře zná i z hlediska historie. Tak jsme se domluvili, že mě za fixní taxu bude vozit celý den. Byla s ním docela sranda.
Začali jsme v Bhatkapur, hlavní město Nepálu. Dodnes se tam žije stejně jako před několika lety, byl jsem na to zvědavej. Skutečnost předčila všechna moje očekávání. Naplno jsem si uvědomil, že jsem při cestování daleko šťastnější mezi domorodci v jejich přirozením prostředí, než osaměle v horách. Hory jsou krásné, majestátní, je tam klid a ticho, ale to pulsování života na ulici, pobíhající děti,život rozložený přímo do půlky ulice, to je to, co naplňuje mojí cestovatelskou vášeň. Fotil jsem jako o život a Bhaktapur měl rozhodně co nabídnout.
Život v té nejryzejší podobě, bez aut, strojů, vodovodu, majetku a závisti. Přitočil se ke mně malý ušmudlaný kluk a ptá se, odkud jsem. Jelikož jsem předtím musel odehnat asi deset vlezlých „průvodců“, málem jsem ho odbyl, ale přeci jen jsem odpověděl. A nestačil jsem se divit! Czech, jasně, to je mezi Německem a Slovenskem, Střední Evropa! A to říká parádní angličtinou! Hned sice vybalil naučený trik, že potřebuje nutně koupit knihu na angličtinu do školy a že prodejna je za rohem. Knihu jsem mu nekoupil, ale už mi byl sympatický, tak jsem mu nabídl, ať mi dělá průvodce. Tak jsem měl na celý den společnost 12ti letého chytrého kluka a k dispozici jeho pohled na svět. Bydleli přímo v historickém centru, takže znal všechny památky a bohy a symboly, ale zároveň mi vyprávěl, jak to funguje ve škole, doma, co je opravdové a co jsou jen divadla pro turisty. Byl vtipnej a fakt jsme si to užili. V jednu chvíli nás začala podezřívavě sledovat jeho máma. Chápu. Malej kluk šmejdí temnýma uličkama s cizím bělochem. Taky bych se bál. Tak jsem se držel na přehledných místech a nakonec jsme na jeho žádost zašli na oběd. Schválně na terasu přímo na náměstí, aby měla maminka přehled. Kluk musel po obědě do školy, tak si ještě nechal zabalit zbytek smažené rýže ssebou a frčel. Jméno jsem bohužel neudržel, ale dal jsem mu svůj email a až se jednou dostane k počítači, tak se snad ozve!
Zbytek dne už vlastně tak zábavný nebyl. Proti klidnému Bhakta pur s ryzí nezkaženou kulturou, už byl zbytek jen zaprášený hlučný chaos.
Doprava v Prachmándú ja kalamita. Asfalt znají jen z reklamy, takže všude výmoly, prach, troubení, troubení, prach.
Další atrakce byla Pashupatinath. Je to údajně svaté místo, chráněné UNESCO a pro místní taková Nepálská Mekka. No nevím. UNESCO HERITAGE SITE bylo napsáno fixou na žlutém ustřiženém kusu krabice a příjezdová cesta vedla přes nefalšované smetiště. Pak následovala řada 300 metrů stánků s cetkama. Pak tam teda stály tři postarší budovy, ale rozdíl mezi hospicem, který dala postavit Matka Tereza před 50ti lety a tím svatosvatým chrámem moc nebyl. Všude haldy odpadků.
Hlavní atrakce Pashupatinath je pohřebiště. Sem si každý obyvatel Kátmándú údolí může (musí) za 25000 rupií donést své mrtvé a hromadu dříví. A přímo tady na ulici nad špinavou stokou své mrtvé na tomto svatém místě spálit. Dole ve stoce pobíhají opice a lidi. Lidi po stehna ve vodě probírají popel a hledají zlaté zuby. Stoka je regulovaná plastovými pytli s pískem. Plave v ní všechno. Na dvou místech opravdu hořela hranice. Vnutil se mi zase nějaký student jako průvodce, ale dobrá angličtina mě zaujala, tak jsem ho nechal. Studuje antropologii, opravdu leccos věděl (no určitě víc než já:)). Nejdřív mi ukazoval modlící se mnichy s obličeji pomalovanými popelem, jak hulej trávu. Podle toho jak zaujímali profesionální pózy a jak vehementně se dožadovalo platby za každou fotku, mi ani nemusel říkat, že jsou falešní.
Když mě ale potom asi třikrát ujisti, že v hromadě dříví tu mrtvolu neuvidím proto, že je vespod (aniž bych se ptal), pojal jsem podezření, že celá ta „kremace“ je víc turistická atrakce, než záležitost víry a tradice. No nevím, možná jsem moc skeptik.
Co ale říkal zajímavýho, byla tradice truchlení. Když umře otec, všichni synové si oholí hlavu a obléknou se do tradiční smuteční BÍLÉ barvy. Holohlaví a v bílém zůstanou rok! Ženy nejsou na pohřeb puštěny, musí zůstat doma. Údajně proto, že by se vrhly do ohně za manželem. Není to tak dávno, co žena musela zemřít zároveň s manželem.
Co mi tu dnes, (jako mnohokrát jinde na světě) otravuje život, je zájezd Čechů. Čechy poznáte na sto honů. Kostkovaný kraťasy, sandály, udržují se pohromadě jako stádo ovcí, mluví mezi sebou nahlas česky a na domorodce ještě hlasitěji (taky česky). Snaží se tvářit světácky, jako že na mě si tady nepřijdou, mě neokradou, já mám pod čepicí! Podívej mámo tady za tu vodu chtějí 25 rupií! Přece to nekoupím, no né! V ???? stojí jenom 20! (podotýkám, že ten rozdíl je 1,25Kč..)
Další atrakce byla Swayambhu, opičí chrám. Zase prodírání prachem a zácpou v mikroskopickém taxi s motůrkem z motorky. Natáčel jsem nejzajímavější místa, snad z toho něco bude. Už jsem byl dost utrmácený, tak jsem se akorát mezi opicemi vydrápal na střechu chrámu a našel tam hospůdku s teráskou přímo na střeše.
S hospodama j to tu divný. Většinou jsou totiž prázdný. Když nás někam přišlo 5, tak to bylo jedno, ale jako sólo cestovatel bych ocenil nějakou společnost. A být věčně ve společnosti 3 – 5 teplých číšníků mi nějak nesedí. Zřejmě tak, jako každý pedofil se automaticky dá na dráhu katolického kněze, tak v Nepálu ja každý homosexuál předurčen ku dráze číšníka. Nic proti nim nemám, žil jsem v San Francisku dost dlouho na to, abych je naprosto respektoval, ale jejich místní podlézavé způsoby mi nesedí.
No nic, poseděl jsem na terásce mezi komínem, výfukama klimatizace z kuchyně a černou plastovou nádobou na teplou vodu a pozoroval cvrkot dole. O střechu níž seděli na bobku 3 dělníci a čistili štětečkem spáry mezi cihlami střechy. Za tu hodinu a půl ve třech možná stihli i metr čtvereční. O něco níže ve stromoví si ve větru pohrávalo hejno dravců. Úžasná podívaná, ale těžko vyfotit bez správného objektivu. Moje 135mm dnes leze na Gokyo Reek, ale na tohle by byla lepší 200mm.
Úplně dole (jsem na nevyšším kopci nad městem) je v plné nahotě vidět zoufalství Prachmándú. Neprůhledný smog, prach, polorozbořené domy, sem tam požár. Kam až oko dohlédne. Nejsem si jistý, jestli civilizace západního typu něco Nepálu přinesla. Myslím pozitivního. Až do padesátých let nebylo v Prachmánú jediné auto. Nevedla sem totiž žádná silnice. Prvních pár aut pro zbohatlíky se tu objevilo tak, že si je za horami nechali rozmontovat do posledního šroubku, naložit Šerpům na záda přes hory donést až sem. Trochu mi to připomíná, jak v roce 1948 Jan Masaryk posvětil dodávku několika českých stíhaček do Izraele. Taky je rozmontovali a nastrkali po dílech do B52:). Pak už jsem se nechal zavést do hotelu a trochu si odfrknul.
Naštěstí už šla elektřina (a tudíž tekla voda) což tady není zas tak běžné :). Jelikož mám ještě z hor slušnou rýmu, nebyl takový problém dostat veškerý prach z dutin. Jen to byly trochu krvavé cucky:).
Pak jsem vyrazil dorazit dárky. Častý stánek je tu maník se šicím strojem (šlapacím), který na tričko vyšívá Everesty, Yaky, Yetti a libovolné nápisy. Tak jsem si nechal udělat trochu exemplářů jako dárky a dvě trička pro sebe. Můj pracovní podpis JaK totiž nebezpečně připomíná národní tažné zvíře yak, tak jsem to využil :).
Večeře v zastrčené hospůdce se zahrádkou, (Nepálská sada – čočka, rýže, pálivé kuře, pálivé brambory, pečená placka, jogurt a navrch smažené knedlíčky momo a jogurtový nápoj lassi).
2 piva v baru se živou hudbou jako včera, zabalit, zarezervovat bus z Mnichova (trochu problém vytisknout – Vančuro, vole, fakt to potřebuješ mít vytištěné??? V roce 2013?? Víš jaxe Nepálec zapotil?) :) Pak vše jen zabalit a nařídit budíka.